FMEA to – dla przypomnienia – metoda polegająca na określeniu, jakie błędy mogą się pojawić w analizowanym procesie czy wyrobie, jakie mogą być przyczyny ich wystąpienia oraz jak będą one odczuwalne dla klienta (rys. 1).
Rys. 1. Metoda FMEA Źródło: opracowanie własne
Przeprowadzenie analizy FMEA jest pracochłonne oraz wymaga dużej wiedzy o procesie i produkcie. Jednym z pierwszych kroków podczas stosowania PFMEA (FMEA procesu) jest określenie dokładnego przebiegu procesu. Istotne jest, aby opisany przebieg zawierał wszystkie działania wyróżnione na diagramie przepływu procesu. W trakcie przeprowadzania analizy może się jednak okazać, że w przedsiębiorstwie funkcjonują nieaktualne diagramy, wówczas analizę FMEA należy oprzeć na rzeczywistym przebiegu procesu, a diagramy przepływu skorygować. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać podczas przeprowadzania analizy, jest właściwa ocena występowalności danej przyczyny. W zależności od rodzaju procesu i wyrobu, dla którego przeprowadzana jest analiza FMEA (procesy produkcyjne, nieprodukcyjne, np. logistyczne, produkty materialne lub usługi), istnieją różne źródła, z których należy czerpać informacje o występowalności danej przyczyny (rys. 2). Problemem pojawiającym się w przedsiębiorstwach jest również niepokrywanie się działań kontrolnych wyszczególnionych w FMEA z ujętymi w planach kontroli (CP). Często, aby obniżyć liczbę priorytetową ryzyka, wpisuje się dodatkowe lub dokładniejsze działania kontrolne, o których później się zapomina i nie ujmuje ich w planach kontroli, a więc i nie przeprowadza. Powoduje to jedynie „fikcyjne” zmniejszenie ryzyka.
Rys. 2. Źródła informacji wykorzystywanych podczas analizy FMEA Źródło: opracowanie własne
Wyniki pomiarów przeprowadzonych podczas kontroli procesu mogą stanowić podstawę do dalszych analiz wspomaganych takimi narzędziami jak np. histogram, analiza Pareto czy diagram rozrzutu. Na ich podstawie można określić dodatkowe charakterystyki specjalne wyrobu, słabe miejsca w procesie czy też zależności pomiędzy cechami wyrobu i parametrami procesu. Informacje te mogą być przydatne przy doskonaleniu procesu, a uzupełnione o tzw. głos klienta VOC ustalony na podstawie np. badań marketingowych stanowić podstawę do projektowania (wspartego metodą QFD) nowych, doskonalszych wyrobów. Większość narzędzi wspomagających zarządzanie jakością oparta jest na danych pochodzących z pomiarów (w tym również ocena częstotliwości występowania w FMEA), dlatego bardzo istotna jest ich wiarygodność. Narzędziem wykorzystywanym w celu sprawdzenia poprawności wyników powinna być analiza MSA (analiza systemu pomiarowego). Należy ją przeprowadzać dla wszystkich systemów pomiarowych wskazywanych w planach kontrolnych i ujętych w FMEA. Ponadto poprawnie przeprowadzona analiza systemów pomiarowych (w szczególności dla kontroli wizualnych, MSA atrybutowe) może stanowić podstawę do obniżenia priorytetowej liczby ryzyka w analizie FMEA.
Podsumowanie
Wspomaganie zarządzania jakością w przedsiębiorstwach różnego rodzaju metodami i technikami może przynieść wiele korzyści. Jednakże będzie ono skuteczne i przełoży się na efektywność funkcjonowania organizacji dopiero wówczas, gdy wspomniane narzędzia będą tworzyły całość i wzajemnie się uzupełniały. Niejednokrotnie wyniki analiz przeprowadzanych z wykorzystaniem jednej z metod powinny być postrzegane jako dane wejściowe do innej, a wszystkie stosowane w przedsiębiorstwie metody i techniki powinny zostać powiązane w spójny system, którego nadrzędnym celem będzie doskonalenie wyrobu, procesu i całej organizacji. Autorzy: Katarzyna Karmelita, Tomasz Greber.
![]() |
![]() |
Zostaw komentarz
You must be logged in to post a comment.